11/28/2009

Spiritul meu jurnalistico-economic. Campanie anti-tabloide.

Folosesc foarte mult mijloacele de transport în comun bucureștene și cum traficul e extrem de aglomerat am prostul obicei să mă uit la oamenii din jurul meu, să-i analizez subtil dar atent. Cel mai tare mă intrigă cum la 7 fără 15 dimineața 1 din 5 oameni citesc tabloidele, minunatele noastre ziare de 0,50 bani. De pildă, m-am minunat de o doamnă care a scos rând pe rând din geantă Click, Liberatatea și Cancan.

Spiritul meu de studentă la jurnalism m-a făcut pentru o secundă să gândesc că aș putea să o întreb de ce naiba își cumpără așa ceva… dar mi-am dat seama că nu ar avea sens și că, desigur, s-ar solda cu o discuție plină de jigniri.

I-am învinovățit în mintea mea pe cei care produc așa ceva.. dar și experința de studentă la management a avut un cuvânt de spus și mi-am replicat: tabloidele astea sunt niște bunuri pentru care există cerere și ofertă… așadar, dacă n-ar exista cerere n-ar mai exista nici ofertă, mai exact n-ar exista aceste ″ziare″. Mărturisesc că am încercat și eu să citesc la un moment dat acest tip de publicații dar am rămas cu un gust amar. Nu numai din cauza conținutului dar și fiindcă nu am reușit să înțeleg care e defapt informația și mai mult decât atât m-am întrebat mereu: dacă ar exista o informație la ce mi-ar folosi ea? Adică… n-am nevoie să știu că o oarecare fătucă și-a tatuat un porumbel cu aripile roase de un șoricel pe umărul drept.

Aș fi putut să-i spun, însă, că dacă și-ar strânge cei 1,5-2 lei în fiecare zi ar putea să-și cumpere 2-3 reviste lunare de calitate precum Esquiere, Tabu, Tango… poate chiar Marie Claire. Sau de ce nu.. un ziar pur și simplu.
Acum, desigur, la jurnalism ne pun să citim ziarele zilnic și aș putea să spun că nici de acolo nu afli prea multe informații pentru că dintr-o dată toată redacția scrie editoriale și comentează diverse teme. Cred că singurele informații care ajung la public nealterate de opiniile jurnaliștilor sunt cele de la starea vremii. Acolo nimeni nu poate spune că la Craiova e ger dacă defapt sunt 42 de grade. Dar cei care ne spun care vor fi temperaturile nu se pot numi jurnaliști sau cu starea vremii nu se ocupă jurnaliștii.(nu ei merg să vorbească cu norișorii dacă or să se arunce cu furtuni peste noi).

Dacă ar fi să câștig la Loto aș investi banii într-o campanie anti-tabloide. Dar nici măcar nu joc la Loto!

4 comentarii:

Boddah spunea...

ziarele scriu ce cere masa.
tragedia e ce le place oamenilor.
urăsc mediocritatea!

Ioana C. spunea...

cred că e construită artificial treaba asta cu oamenii care cer astfel de produse media. Hai să le dăm și altceva... ceva mai educativ, mai calitativ.. poate că vor vrea să consume.

Boddah spunea...

atunci ar trebui să apară jurnalişti responsabili,care să ofere publicului altceva decât i se oferă în prezent.
spune-mi tu,care jurnalist-dement s-ar risca să schimbe cursul lucrurilor,să încerce altceva?
eşecul e un monstru prea greu de înghiţit.

ARIPI DE FLUTURE spunea...

e chiar trist ioana, eu am terminat jurnalismul, e o meserie superba, dar din pacate majoritatea din cei care lucreaza in redactii nu au terminat facultatea de jurna,nu stiu sa faca diferenta intre un editorial si un reportaj, ce altceva sa scrie?nu stiu ce presupune o stire, nu stiu de piramida inversa. li se pare ca e simplu, ce o fi mare branza nu?